Хотів би я знати, навіщо зірки
світяться, <…> Мабуть, для того, щоб
рано чи пізно кожний міг знов відшукати свою.
14 червня
2017 року Кабінетом Міністрів України була схвалена Стратегія підвищення рівня
безпеки дорожнього руху в Україні на період до 2020 року. Колектив державного
закладу «Науково-практичний медичний реабілітаційно-діагностичний центр МОЗ
України» цілком розділяє прагнення Влади змінити існуючу ситуацію в сфері
безпеки дорожнього руху.
Наш Центр
займається проблемами водіїв-професіоналів з 2012 року. За п’ять років виконано
дві науково-дослідницьких роботи «Розробка діагностичного комплексу
психофізіологічної оцінки надійності професійної діяльності водіїв» (РК №
0112U001376) та «Розробка психодіагностичного комплексу оцінки готовності до
професійної діяльності працівників у системі «людина-людина» (РК № 0114U001929).
За цей час обстежено понад 300 водіїв-професіоналів. Визначені групи
водіїв-професіоналів з різними рівнями надійності та виявлені протипоказання з
боку як фізичного, так і психічного здоров’я респондентів. Результати плідної
праці відображено в дисертаційній роботі «Психодіагностика професійної
надійності водіїв пасажирського автотранспорту».
28 березня
2017 року в Національному університеті цивільного захисту України Державної
служби України з надзвичайних ситуацій відбувся захист дисертації за
спеціальністю 19.00.09 «Психологія діяльності в особливих умовах».
У дисертації
представлені результати теоретичного та емпіричного дослідження професійної
надійності, а також запропоновані сучасні підходи вирішення проблеми
психодіагностики надійності професійної діяльності водіїв пасажирського
автотранспорту. На основі теоретико-методологічного аналізу обґрунтовані підходи
і принципи формування професійної надійності, зроблена порівняльна
характеристика умов праці водіїв пасажирського та спеціального автотранспорту.
Емпіричним
шляхом визначені індивідуально-типологічні якості, які впливають на надійність
професійної діяльності водія. Розроблено та апробовано модель психодіагностики
професійної надійності водіїв пасажирського автотранспорту, складовими блоками
якої є: індивідуально-типологічний, психофізіологічний, функціональний,
когнітивно-перцептивний та мотиваційний. Запропоновано технологію перспективного
застосування моделі психодіагностики надійності водіїв пасажирського
автотранспорту, реалізація якої відбувається через впровадження системи
медико-психологічного контролю на державному рівні. Представлені пропозиції щодо
удосконалення вітчизняного законодавства у сфері безпеки дорожнього руху до
європейських стандартів та технічне завдання на створення апаратно-програмного
комплексу з обліку, аналізу якісних характеристик особистості, який унеможливлює
вплив на результати тестування і надає змогу накопичувати та обробляти дані щодо
параметрів індивідуальної норми, розробки стандартів показників та формування
критеріїв надійності.
Захищена
дисертація є вагомою часткою реалізації прийнятої Стратегії підвищення рівня
безпеки дорожнього руху в Україні.
На підставі
рішення Атестаційної колегії від 26 червня 2017 року Кабанцева Анастасія
Валеріївна, науковий співробітник ДЗ «НПМ РДЦ МОЗ України» отримала диплом та
здобула науковий ступінь кандидата психологічних наук.